Officiell sida för bandet Pushing Cows, som består av några gossar, en stor gul nalle, musik samt tramsigheter.


torsdag 20 mars 2003

(Ur högtalarna: "Threell" - Pushing Cows)

När jag satt på tåget hem från Karlskrona till Osby, råkade jag höra (läs: jag tjuvlyssnade) två äldre herrar som diskuterade musik, och då främst instrument. Den ene - tydligen inte ännu helt frälst utav gitarrens gudomliga makt - var nyfiken på vad det var som skillde en kopia från originalet, och hur det kunde skilja så mycket enligt vissa.

Den andre förklarade då detaljerat om hur kokningen utav gitarrkroppen och finsaker som vinkeln på en nedtryckt sträng som halsen påverkade allt detta. Det var detta, enligt honom, som skiljde originalet från kopian.

Jag håller med.

Men, det är en sak jag har kommit fram till.

Det finns gömda, hierariska regler för vad som låter bra, och för vad som får låta bra.

Vissa märken låter bra, helt enkelt. En Fender Strata låter bra. Det får man inte säga emot. Den är skön att spela på. Det bara är så, för det har någon musikkunnig bestämt och sedan har ingen vågat säga emot med risk för att göra bort sig i den musikaliska världen.

Jag säger inte att en Strata låter dåligt - jag har aldrig rört vid en liknande manick - men om någon skulle tycka precis tvärtom, skulle han aldrig vågat säga det.

Och om han skulle våga yttra sin mening, skulle de som hörde honom skratta åt denne och påbevisa motsatsen, oavsett om de har rört vid gitarren i fråga.

Dessutom, är inte ljud en oerhört subjekt uppfattning?

(Ur högtalarna: "Azusa" - Pushing Cows)

Det ligger något paradoxalt i att lyssna på sina egna låtar, och tycka att de är bra.

(Ur högtalarna: "Namedropping" - Pushing Cows)

Spöklåten.

Vi skulle spelat i Kalmar den 29 mars, men det blir inget av det. Jag ligger nämligen inne i lumpen den helgen (och ingen ville byta pass med mig). Förhoppningsvis blir det fler spelningar, varav någon där de flesta av oss kan medverka. Ante, Joel och vår leasade basist Simon var dock färdiga i startgroparna.

(Ur högtalarna: "Meta" - Pushing Cows)

Snusklåten.

Vi har haft ganska många besökare nu, närmare bestämt över tusen stycken. Det är faktiskt några stycken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar