Officiell sida för bandet Pushing Cows, som består av några gossar, en stor gul nalle, musik samt tramsigheter.


måndag 14 oktober 2002

(Ur högtalarna: "Pink triangle" (akustisk version) - Weezer)

Så där. Nu är det fixat. Alltså det där med låttexttolkningssystemet (långt ord). Kanske bortkastad tid, men för farao, någonting måste man ju hitta på.

Tänkte på en text jag slängde för ungefär två veckor sedan, och kom underfund med att jag nog inte skulle ha gjort det för den var ganska bra ändå fastän den egentligen var tämligen elak dock sann.

(Ur högtalarna: "Private message" - Weezer)

Tid går.

(Ur högtalarna: "Living without you" - Weezer)

Det sker inte så mycket i musikväg här hemma för tillfället. Ante har visserligen gjort en ny låt som jag inte blev klar över vad den hette.

(Ur högtalarna: "Misstep" - Weezer)

Det enda jag har kommit fram till är en ackordföljd på A5, C5, E5 (högt) och G5, och det känns ju inte riktigt innovativt eller bra. Dessutom tycker jag att det låter lite väl depressivt. Jag måste lära mig göra lite roligare musik. Eller rättare sagt: muntrare.

Hmm, G, C, D? Hur många gånger kan man variera det?

(Ur högtalarna: "Jamie" - Weezer)

Tittade på Unplugged på MTV igår. Det var någon special. I alla fall, det sista de visade var Sheryl Crow - med ett dragspel - som framförde en av sina låtar. Kom inte ihåg vad den hette - Dear någonting.

I alla fall, jag tyckte jag kände igen ackordföljden och när de visade en närbild på en av kompgitarristerna besannades mina farhågor: det var G, Em, C, D, fast allting var höjt fem-sex band.

Ok, det är kanske inte världens största katastrof att göra en låt på G, Em, C och D - ackorden passar ju helt uppenbart ihop och låter väldigt harmoniskt, men när ska det ta slut?

(Ur högtalarna: "Booby trap" - Weezer)

En liten G, Em, C, D-lista (med undantag för variationer och som inte på något sätt listar låtar som är dåliga, utan bara låtar som använder sig av ackordföljden. Listan är inte heller komplett och bör därför bara ses som en komisk kommentar till musikvärlden. Fan vad långt det här blev, jag kanske skulle ha struntat i parantesen?):

  • Weezer - "Butterfly"
  • Suger Ray - "Rivers"
  • De flesta av 1950- och 1960-talets låtar, bla Diana.
  • Sheryl Crows - "Dear någonting"
  • Pearl Jam - "Last kiss"

(Ur högtalarna: "Butterfly" - Weezer)

Ok, den blev kanske inte så lång, men jag kan väl få återkomma?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar